Wie was Daruma
Daruma was een Boeddhistische monnik uit India, rond het jaar 500. Hij was een man die symbool stond voor doorzettingsvermogen en veerkracht. Daruma was ervan overtuigd dat je alleen dichterbij verstilling en verlichting kan komen door te oefenen, niet door er eindeloos over te praten. Zo zien wij het ook. Je kunt het wel snappen, maar liever nog wil je het werkelijk zelf voelen. De weg naar een gezonde geest en dagelijks goed in je vel zitten, is het zelf oefenen. In onze zaal staat dit prachtige, 250 jaar oude, houten beeld van Daruma om ons te helpen herinneren dat mensen in alle eeuwen hebben gezocht naar een lichter gevoel in hun bestaan, en dat velen een manier hebben gevonden. De houten Daruma is getuige van deze menselijke zoektocht. We zijn hierin nooit alleen.
Antiek houten Daruma beeld uit Japan
Het beeld komt uit een tempel in Japan. Daruma wordt vaak afgebeeld met een ronde onderkant, als een tuimelpop. Dit staat voor veerkracht. Als hij omvalt, komt hij altijd gauw weer overeind. Een belangrijke kracht in een mensenleven. Het laat zien dat je weg niet altijd over rozen gaat. Je moet de plek leren kennen, waar jouw levenskracht vandaan komt. Zoals in een zaadje de kracht zit om open te springen en een plantje voort te brengen. Zo leren wij ook steeds weer open staan en groeien. De uitdagingen hebben we niet voor het kiezen. Het opstaan en doorgaan kunnen we leren.

oude japanse prent van Daruma

"Zeven keer vallen, acht keer opstaan." ~ Daruma

Daruma wordt ook wel de Baardaap genoemd. Hij wordt afgebeeld met grote bolle ogen en veel beharing. Als Indiër in China maakte hij nogal indruk, omdat hij meer lichaamsbeharing had en geen Aziatische oogopslag. 1500 jaar geleden hadden niet alle Chinezen eerder een buitenlander gezien. Hun ervaring zie je daarom ook terug in de afbeeldingen: spannend, met opengesperde ogen, streng en indrukwekkend.

Daruma in japanse temple Kyoto Japan

Foto's die we hebben gemaakt in de Hōrin-ji (法輪寺) temple in Kyoto


De monnik bezocht veel verschillende tempels en kloosters. Vaak zag hij mensen met ingezakte houding mediteren. Zelf was hij gewend om ook het lichaam te trainen. De training van het lichaam maakt je fit en helder van geest. Meditatie was voor hem niet slap gaan zitten wachten. Trainen was voor Daruma sterk zijn en de confrontatie met je eigen commentaar aangaan. Sterk zijn en loslaten wat je naar beneden trekt. Sterker zijn dan het zielige of boze ego met al zijn betweterigheid, wensen en smoezen. In Daruma's ervaring komt innerlijke vrede je niet aanwaaien als je gemakzuchtig bent of als je vindt dat je er recht op hebt omdat je toevallig bij een goede leraar zit. Hij liet de monniken rechtop zitten. Hij liet ze ook zien, dat je niet naar een gouden beeld van Boeddha hoeft te kijken. Daruma mediteerde op een steen in het bos, weer of geen weer, op een bergtop of in een grot, binnen of buiten, onder de zon of onder de maan. Zonder tempel. Niet op een belangrijke plek. Niet op het perfecte tijdstip. Hij wilde laten zien dat de directe eigen ervaring niet voortkomt uit het volgen van iemand anders zijn weg. Het oorspronkelijke inzicht van Gautama de Boeddha, duizend jaar eerder, was een simpel en natuurlijk inzicht. Bij Daruma werd een logge traditie losgelaten, en begon een nieuwe stroming in het Boeddhisme: Zen.
In India was Daruma onderwezen door een Boeddhistische meester. Deze stuurde hem op reis naar China om de Boeddhisten daar weer te herinneren aan de roots van de leer, de directe beleving. Minder boeken, minder teksten, minder pracht en praal, minder entertainment, minder belangrijke titels en bovenal meer 'direct pointing' (het wijzen op de eigen gedachten als oorzaak voor het lijden) en meer oefening.

Horin-ji temple Kyoto

In China maakte Daruma kennis met de natuurlijke visie van het Taoisme en met de sociale regels van het heel maatschappelijk georiënteerde Confucianisme. Zo ontstond in China een versie van het Boeddhisme waarin de connectie met de originele natuur in onszelf en de natuur om ons heen, de plaats die wij vervullen in de maatschappij, en meditatie als centrale en ook fysieke oefening meer aandacht kregen dan onderwerpen als 'het hiernamaals', 'reïncarnatie', heiligheid, titels en spirituele trots.
Ch'an-Boeddhisme in China, werd later Zen-Boeddhisme in Japan. In verschillende Aziatische landen hebben zen en Daruma een andere naam, die beter past bij de uitspraak van de eigen taal.
Er zijn verspreid door Azië verschillende tempels en kloosters waar Daruma te vinden is, of die zelfs geheel gewijd zijn aan Daruma. Je vindt daar geen beelden of afbeeldingen van andere meesters of Boeddha's. Je kunt een doel dat je op dit moment nastreeft op een briefje schrijven en in de tempel bij Daruma achter laten. In Japan en de Verenigde Staten zie je veel Daruma's. Ze brengen geluk en steunen je als het lastig gaat. Hij kijkt als een persoonlijke mascotte met je mee tot het lukt. Tegenwoordig zie je ze ook in Europa vaker, bijvoorbeeld op het raam van een Sushi-restaurant.

Daruma helpt je helder te zien

Het voelen, inzicht krijgen in jezelf, doorzettingsvermogen en de eigen veerkracht van Zen hebben ons als leraren en als yogaschool altijd geïnspireerd. Zen is vooral een hele simpele school. Misschien is het vinden van je eigen natuur ook wel zo simpel. We willen daarom ook de grappige verhalen uit het Zen-Boeddhisme graag doorvertellen in onze lessen. Het kan best dat je het zomaar ineens door hebt.

levensgrote Daruma Kyoto

De vier leefregels volgens Daruma

De monnik Daruma heeft zelf nooit iets op papier gezet. Zijn teksten zijn door zijn leerlingen opgeschreven. Nu, 1500 jaar later, zijn die teksten nog steeds actueel. Al zijn ideeën komen heel gecondenseerd samen in slechts vier regels.

1
Je zult alleen rust kunnen ervaren als je onrecht leert verdragen. In de hele wereld is er onrecht, op grote schaal maar ook op persoonlijk niveau. Zonder de acceptie hiervan zul je altijd in beroering zijn. Hoe je vervolgens handelt naar dit onrecht zegt Daruma niets, dat is aan jou.

2
Pas je aan. De wereld wordt geregeerd door omstandigheden; niet door jou. Als mens zitten we vast aan onze ideeën, verwachtingen en denkwijze. Hierdoor is er vaak wrijving tussen hoe dingen in het leven gaan en hoe je probeert vast te houden aan jouw manier van doen of denken en je verwachtingen. Laat los, pas je aan.

3
Zoek niets. Eigenlijk simpel, zolang je zoekt ben je niet in rust. Wanneer je altijd denkt dat de oplossing in de toekomst ligt, ben je altijd aan het jagen. De oplossing ligt in dit moment. Stop met zoeken. Sluit een moment je ogen en adem eens diep in en diep uit. Wat je zocht heb je gevonden. Hier,.. nu.

4
Blijf oefenen. Langzaam neemt de begoocheling weer de overhand. Al die prikkels, al die mensen. al die verwachtingen. Laat je niet gek maken, oefen regelmatig om niet te vergeten waar het leven echt over gaat.

- Daruma

Lijfschool logo amsterdam

Ontspanning & Balans

Er zijn vele manieren om innerlijke vrede te vinden, hoe je dit ook gaat bereiken het komt er altijd op neer: de bereidheid om te oefenen en het gebruik van je verstand. Het verstand om in te zien dat elk mens diep van binnen hetzelfde is, dat ieder mens zijn ware aard gelijk is aan een ander. Het probleem is dat ons verstand wordt vertroebeld door gevoelens en verwarring.

- Daruma

Te koop bij De Lijfschool
Daruma (だるま) is ook een traditionele Japanse ronde pop van papier-maché. Hij beeldt de boeddhistische monnik Daruma
(500 n.chr.) uit. In Japan is het een populaire geluksbrenger. Hij staat voor veerkracht en doorzettingsvermogen. Als je het poppetje omstoot komt hij als een tuimelaar weer vanzelf recht op te staan.

Gebruik: Het poppetje heeft nog geen oogjes. Bij het doen van een voornemen kleur je één oog in. Zet hem op een plek waar je hem kan zien en hij houdt je met dat ene oog in de gaten. Om je elke dag aan je voornemen te herinneren zodat je je doel bereikt. Is het je gelukt dan mag je het andere oog ook inkleuren.
sumi-e daruma

Daruma door Emiko Kannan