NIeuwsbrief Juli 2021

Yoga in de zomer

We zijn al weer een paar weken open en wat gezellig is het! Samen yoga doen, mediteren en natuurlijk kletsen. We zijn blij jullie allemaal weer te zien. Ben je nog niet geweest of wil je weer beginnen; meld je aan en dan zien we je snel weer.

We zijn deze zomer gesloten van 2 t/m 6 augustus

david meijer yoga

Wat is Daruma?
Dit is een vraag die we vaak krijgen. Daruma Yoga is vernoemd naar een prins uit India die leefde rond 500 na Christus. Hij staat symbool voor veerkracht en doorzettingsvermogen. Omdat de prins een oudere broer had, hoefde hij de troon niet op te volgen en koos hij voor de eervolle spirituele weg van het Boeddhistisch klooster. Als erkenning voor zijn ontwikkeling als monnik, ontving hij de mantel en bedelnap van de oorspronkelijke boeddha, die al duizend jaar werden doorgegeven van meester op leerling. Daarbij kreeg hij de opdracht om ook voor de volgende generatie het vinden van een zuiver inzicht mogelijk te maken, zoals boeddha het bedoeld had. Geen opsmuk, geen onnodige pracht en praal, geen competitie, maar echte persoonlijke overtuiging en veerkracht om diep te gaan en alle illusies die ons vertroebelen los te laten.

Daruma was lange tijd een reizende monnik. Hij trok door verschillende Aziatische landen. Het grootste deel van zijn leven verbleef hij in China. Hij had zelf als prins uit een sterke familie veel fysieke training gehad en als monnik in het klooster veel gemediteerd. Waar hij monniken teveel hoorde praten of waar de mensen ingezakt zaten, moedigde hij ze aan om recht te zitten, stil te zijn en hun lichaam gezond te houden door oefeningen te doen.

Zo zien wij het ook: we kunnen er lang over blijven praten, maar uiteindelijk gaat het om zelf ervaren. Van de starttijd van de les tot de eindtijd besteden we zoveel mogelijk tijd aan doén. We trainen daarmee nog twee belangrijk aspecten van zen: bereidheid en volgehouden aandacht. Wil je hier meer over lezen, dan kun je je verdiepen in shoshin en zanshin.

Daruma Tempel
Foto: Genomen in de Daruma tempel in Kyoto tijdens reis in Japan.

Daruma was de eerste zen-meester. ‘Zen’ is Japans voor het Indiase woord ‘Dhyana’ uit de yoga-traditie. In het Japanse zen en Indiase yoga is het tegelijk de beoefening van meditatie en het resultaat van meditatie: een liefdevol en ongedwongen inzicht in het leven, zitten in diepe vrede. Als deze ervaring later ook een onverstoorbare basis is geworden van het dagelijks leven, dan wordt dat Nirvana of Samadhi genoemd. De achtste stap. Dhyana is op zichzelf geen oefening met instructies. Alle technieken, training, onderzoek en instructies zijn bij yoga in de eerste 6 stappen. De laatste twee stappen kun je alleen zelf zetten. De meester heeft dan vertrouwen in de leerling dat deze genoeg heeft geleerd en op eigen kracht kan doorzetten. Alleen iemand die zelf de verantwoordelijkheid neemt en bereid is (“zich niet meer druk maakt om te sterven”), zal het laatste deel vinden. Een ‘voorouder’ of ‘voorbeeld’ van iemand die het gedaan heeft, kan hierin helpen. Zo zijn het beeld van Daruma en de rode karikaturen een aanmoediging voor ons. Zie in jezelf de veerkracht en het doorzettingsvermogen om in de eerste jaren te leren, en later zelf tijdens de training en in je eigen leven tot in de diepte te gaan.

Ook in de Indiase yogatraditie is een oude grote meester: Patanjali (betekenis: kenner van oude Sanskrit grammatica). Van hem zijn geen plaatjes of beelden. Hetzelfde geldt voor de Chinese Lao Tzu (betekenis: oude man). Hun teksten zijn zo oud, dat men niet zeker weet wie de schrijver was, en of hun teksten van meerdere schrijvers zijn, of slechts van één hand.

In de Yoga Sutra’s wordt gezegd dat concentratie op een voorbeeld ons kan helpen om de weg beter te begrijpen. Dit moet een goede betrouwbare bron en een haalbaar voorbeeld zijn. Dus een mens die de weg is voorgegaan. Zo een meester was in veel gevallen geen leraar en liet vaak ook het klooster achter zich. Zo heel af en toe, bleef er ergens een gedichtje achter. Alsof een grootmeester ergens in de eeuwigheid als een graffiti de weg optekende voor de volgende generaties. Hij was zijn eigen weg gegaan. De meester zocht geen volgelingen. De ene mens staat niet boven de ander, als ik het kan vinden, kan jij het ook. De meester liet het aan de mensen om op eigen kracht hun eigen weg te vinden. Hoe zag hij er eigenlijk uit? Zou je hem herkennen?
Daruma Daishi

Daruma is een vrij recente oude meester, waardoor er veel bekend is over zijn reizen en zijn contacten. Zen en yoga zijn allebei rijke tradities, met vele mooie oude teksten en inspirerende meesters. Als grondlegger van Zen, is Daruma voor ons een mooi voorbeeld van een vrije geest die veel van de wereld had gezien. Een man uit het land van Yoga en Boeddhisme, een krijger, een prins, een bedelmonnik, een reiziger, die leefde in China en het taoisme en confucianisme leerde kennen, en die zelfs nu nog als ‘omocha’ (speelgoed) door heel Japan (en inmiddels in De Pijp en Scheveningen) te vinden is als voorbeeld voor een persoonlijke spirituele weg van wijsheid en liefde. Vandaar Daruma Yoga.

Deborah heeft Daruma gespot bij het Olympisch kwalificatie toernooi in Scheveningen.

darauma-doll-deborah